Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Blogger Template From:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Wednesday, February 22, 2012

Pizza Home Made




Hi...da Lunch???

So lunch ni makan ape???Rini aku msak lwat sket...en hubby kje mlm, mlm tdi...so dia tgh tdo la skrg nih...lh la aku lyan laptop jap..ngeeee

Lunch ni aku nk kongsi pizza yg aku pnah wat...da 2 kali da pun...mula2 wat aku yg tringin nk mkn...kali ke-2 tu special request dr en.hubby...korang rse ape tndanye???Tandenye pizzayg aku wat ni best la kn...hekhekhek....prasan sndri je....
Link
Bgi aku wat dia x de la ssah mane...sgt kenyang n sedap n lmbut je....try la nih aku kongsikan resepi ngn korang erk....

Resepi : Creadit to Tun

Dough :

Bahan2:

2 1/2 c tepung gandum
7 g @ 2 sk yis
1 sk garam
1 c air suam
2 sb minyak sayuran
1 sk gula


Cara2:

Campurkan yis, air suam, gula dan sedikit tepung dalam bekas. Biarkan hingga berbuih.
Masukkan tepung dan gaul.
Masukkan garam, dan uli hingga licin dan tidak melekat pada tangan (guna mixer mata cangkuk).
Tutupkan bekas dgn kain lembab dan biarkan naik 2 kali ganda.
Keluarkan doh dan uli sebentar. Canai doh ikut ketebalan yg disukai dan letak atas loyang yg telah di sapu mentega.
Letak topping yg disukai. bakar 180 C, 20-30 min (ikut ketebalan).

ps: satu adunan dpt buat 1 pizza 14inch pizza pan, atau 2 12inch pizza pan

Filling/topping :

1 keping dada ayam- kerat2 -sbb mlas aku guna aym hancur ramli je
3 sosej/hotdog- kerat2
1/2 tin cendawan butang- hiris
1/2 bawang besar- dadu
3 ulas bawang putih- hiris halus
2 sudu besar tomato puree
1 sudu besar oregano - x ltak pun sbb x jmpe cr kt cni..ngeeee
garam

- tumis bawang besar dan bawang putih sampai layu
- masukkan ayam dan tumis sampai ayam masak
- masukkan sosej, cendawan, dan tomato puree. masak kejap.
- gaulkan oregano dan perasakan garam

Keju secukupnya utk tabur kt atas pizza.

|
|
|
|
|
|

Tarrrraaaa
|
|
|
|
|



0 comments:

Post a Comment

 

Text

Sila-sila la yerk...!!!